Akcja prewencyjna „Odblaski – dziecko bezpieczne na drodze”

Jesienią 2018 r. PZU przeprowadziło ogólnopolską kampanię społeczną, której celem była poprawa widoczności dzieci na drodze i ograniczenie wypadków z udziałem uczniów. W pierwszej połowie września PZU przekazało ponad 1,5 miliona odblasków z wbudowaną migającą lampką wszystkim uczniom szkół podstawowych z klas I-III w całej Polsce. Kampania została objęta honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Przy słabej widoczności, bez elementów odblaskowych, pieszy jest widoczny na drodze w światłach mijania samochodu z odległości zaledwie 20-30 metrów. Przy prędkości 90 km/h, kierowca pokonuje 25 metrów na sekundę i może nie mieć możliwości reakcji widząc pojawiającego się pieszego. Jeśli jednak pieszy wyposażony jest w element odblaskowy, odbijający światła samochodu, kierowca spostrzeże go już z odległości 130-150 metrów, czyli dużo szybciej. To może uratować pieszemu życie.

Jako firma odpowiedzialna społecznie od wielu lat uświadamiamy Polakom, jak istotne jest ich bezpieczeństwo. Dzięki akcji prewencyjnej „Odblaski – dziecko bezpieczne na drodze” chcemy realnie zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, w tym z udziałem najmłodszych – mówi Paweł Surówka, prezes PZU SA.

W 2017 roku w Polsce ucierpiało w wypadkach 911 dzieci poruszających się pieszo po drogach. Na rodzicach i nauczycielach spoczywa odpowiedzialność za przygotowanie najmłodszych do uczestniczenia w ruchu drogowym, tak aby potrafili oni chronić siebie, a swoim zachowaniem nie stwarzali zagrożenia dla innych. Przekazując dzieciom odblaski, a rodzicom i nauczycielom materiały edukacyjne, PZU chce zachęcić do wspólnych działań w celu poprawy bezpieczeństwa najmłodszych.

Jeśli jesteśmy widoczni na drodze, stajemy się znacznie bardziej bezpieczni. Wystarczy przypiąć odblask do plecaka szkolnego lub założyć na rękę. Taka mała rzecz – odblask, w pewnych sytuacjach może okazać się bezcenna i uchronić dziecko przed wypadkiem – mówi Dorota Macieja, członek zarządu PZU Życie.

Wczesne kształtowanie u najmłodszych świadomości tego, jak prawidłowo poruszać się po ulicy, ma ogromny wpływ na ich życie i zdrowie. Z tego względu edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa na drodze jest wyzwaniem często i chętnie podejmowanym przez PZU. Dla opiekuna bezpieczeństwo jego pociechy jest najważniejsze, dzieci jednak często podchodzą do tego tematu z rezerwą. Bywa dla nich nudny i odległy. Dlatego warto zaproponować coś ciekawego, za pomocą czego uda się przeniknąć do ich świata, by chciały się otworzyć na rozmowę o bezpieczeństwie. Właśnie w tym celu na odblaskach umieszczony został wizerunek Niestraszka – animowanego bohatera, który uczy dzieci, jak dbać o bezpieczeństwo. Specjalnie z myślą o najmłodszych powstał również teledysk, który w pozytywny sposób przekazuje dobre praktyki zachowania się na drodze. Był on wyświetlany w stacji telewizyjnej Nickelodeon. W ramach kampanii o bezpieczeństwie opowiadali również na swoich kanałach młodzi youtouberzy.

 

Akcja prewencyjna „Odblaski – dziecko bezpieczne na drodze” miała na celu zaangażowanie w edukację nie tylko najmłodszych, lecz także ich rodziców oraz nauczycieli. W ramach inicjatywy przygotowaliśmy szeroko zasięgową kampanię pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej z działaniami przeznaczonymi dla każdej z tych grup. W pierwszej połowie września PZU przekazało łącznie ponad 1,5 mln odblasków z wizerunkiem Niestraszka wszystkim dzieciom w klasach I-III szkół podstawowych. Akcja swoim zasięgiem objęła zarówno szkoły publiczne, jak i prywatne – łącznie aż 14 tys. placówek. Z myślą o nauczycielach i rodzicach przygotowaliśmy materiały edukacyjne, które można było pobrać przez e-dziennik Librus. W trosce o wszystkich uczestników ruchu drogowego, w tym kierowców, PZU rozpoczęło współpracę z NaviExpert. Dzięki tej kooperacji, kierowcy, którzy przekroczyli dozwoloną prędkość w  pobliżu wszystkich 14 tys. szkół podstawowych, otrzymywali w swojej nawigacji komunikat z prośbą, by zwolnili. Informacja była odczytywana dziecięcym głosem, a każdy kierowca mógł nagrać taką samą z własnym dzieckiem.

PZU ma nadzieję, że dzięki zintegrowanym, różnorodnym działaniom, uda się zbudować świadomość wszystkich uczestników ruchu drogowego, tak aby wspólnie dbali o bezpieczeństwo najmłodszych. Pamiętamy, że jest to odpowiedzialność każdego z nas.