Alior Bank

Marcin Jaszczuk, Wiceprezes Alior Bank SA

O cyfrowej rewolucji mówi się już od dawna, jednak to dyrektywa PSD2 spowodowała lawinę zmian w 2019 roku. Dla Alior Banku był to czas intensywnych prac nad nowymi wdrożeniami, które łączył jeden cel – rozwój nowoczesnej bankowości dostępnej dla każdego klienta. W czasie niespełna trzech lat, poza wdrożeniem wymaganych przez prawo rozwiązań, stworzyliśmy narzędzia, które pozwalają nam łatwiej i szybciej odpowiadać na potrzeby bankujących Polaków.

Zespół zbudowany przez przedstawicieli niemal wszystkich departamentów banku intensywnie pracował nad dostosowaniem procesów do wymogów i oczekiwań rynkowych. Jednocześnie naszą ambicją było wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań i promowanie wśród klientów cyfrowej bankowości. Dlatego, oprócz doskonalenia oferty, skoncentrowaliśmy się na zbudowaniu ekosystemu zewnętrznych partnerów, którzy pozwalają nam zachować perspektywę potrzeb naszych klientów. To właśnie relacje biznesowe ze startupami, fintechami i firmami technologicznymi są jednym z filarów cyfrowej rewolucji w Alior Banku.

Numer 1 w dostosowaniu do zmian rynkowych

Jako pierwszy bank w Polsce udostępniliśmy platformę z dokumentami bankowymi, których autentyczność można sprawdzić przy wykorzystaniu publicznej sieci blockchain – Ethereum. Dzięki temu spełniliśmy wymogi informowania klientów o zmianach za pośrednictwem trwałego nośnika, czyli narzędzia gwarantującego niezmienność treści. Pozwala on na weryfikację autentyczności dokumentów publicznych takich jak np. cenniki czy tabele opłat i prowizji w sposób, który jest bardzo przyjazny dla klientów.

Jako jedni z pierwszych otrzymaliśmy również zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na działanie jako zewnętrzny dostawca (ang. TPP – Third Party Provider). Tym samym zwiększyły się nasze możliwości w rozwoju cyfrowych usług i produktów. Wykorzystaliśmy je już w grudniu 2019 roku, kiedy to wprowadziliśmy uproszczony proces kredytowy. Umożliwia on klientom innych banków ubieganie się o kredyt bez konieczności przedstawiania zaświadczenia o zarobkach. Obecnie usługa dostępna jest dla klientów PKO BP, Pekao S.A., Santandera i ING Banku Śląskiego. Nie muszą oni mieć wcześniejszej relacji z Alior Bankiem, wystarczy, że przy wnioskowaniu o kredyt udzielą zgody na pobranie i dostarczanie informacji o swoim koncie ROR w banku, do którego wpływa ich wynagrodzenie. Proces z punktu widzenia klientów nie różni się od szybkich płatności w Internecie. Otwarte API to także narzędzie, które upraszcza współpracę banku ze startupami i fintechami z całego świata.  Dzięki tym partnerom szybko i łatwo możemy odpowiadać na nowe trendy i oczekiwania klientów.

Klienci coraz bardziej mobilni

Z satysfakcją obserwujemy, jak z kwartału na kwartał rośnie popularność bankowości mobilnej Alior Banku. Klienci coraz chętniej korzystają z bankowania w telefonie. W ciągu roku liczba użytkowników aplikacji mobilnej Alior Banku wzrosła o 80 proc. W tym czasie za pomocą swojego smartfona klienci banku wykonali prawie 11 mln transakcji. W tym samym okresie ze zbliżeniowych płatności mobilnych skorzystano 6,4 mln razy. Można więc powiedzieć, że karty płatnicze „podpięte” do telefonu były używane przez klientów blisko 50 razy na minutę.

Fintechy i technologie

W 2019 roku rozwinęliśmy działalność RBL_Innovation by Alior Bank, które według magazynu Global Finance, jest jednym z 25 najlepszych laboratoriów innowacji na świecie. To wewnętrzna jednostka, która realizuje kluczowe dla rozwoju Alior Banku zadania. Moderuje i koordynuje wewnętrzne procesy budowania innowacyjnych rozwiązań. To właśnie ten zespół stoi między innymi za Trwałym Nośnikiem Alior Banku. Drugim zadaniem jest budowa i rozwój ekosytemu partnerów technologicznych wokół banku. Ten cel jest realizowany poprzez strategię rozwoju otwartej bankowości, transakcje CVC realizowane przez zespół inwestycyjny RBL_VC oraz umowy partnerskie i akcelerator.

W 2019 roku po raz drugi przeprowadziliśmy program RBL_START, w którym wzięło udział 11 firm z całego świata. Podczas programu wypracowaliśmy projekty innowacyjnych wdrożeń. W efekcie rozpoczęliśmy już pięć projektów pilotażowych z Logic AI, Luna, Zappy AI, Domove oraz Trustisto.  Dodatkowo, na zaawansowanej ścieżce projektowej znajdują się jeszcze dwa projekty – Billtech i Bonusway – które mają szansę na wdrożenie, jeśli trwająca obecnie pogłębiona analiza zakończy się pozytywnie. Wybrane startupy wspierać nas będą w integracji i analizie danych, robotyzacji, zwiększeniu transakcyjności oraz liczby klientów z główną relacją, a także sprzedaży produktów bankowych online na zewnętrznych platformach. Współpraca z nimi to potencjał do jeszcze większych usprawnień w naszej organizacji.

Innym przykładem budowania naszych relacji z fintechami jest pierwsza koinwestycja trzech banków w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wspólnie z BNP Paribas i PKO BP zainwestowaliśmy w Autenti, polską firmę, która oferuje możliwość elektronicznego podpisywania dokumentów i ich cyfrowy obieg.

Eksperymenty z prototypami

Chcemy, żeby klienci pokochali nasze nowe usługi. W tym celu stworzyliśmy RBL_Lab. To zespół specjalistów zajmujących się projektowaniem doświadczeń klientów. Intensywnie testujemy nowe pomysły. Co roku robimy kilkadziesiąt „eksperymentów” z prototypami, angażujemy designerów, badaczy, specjalistów od service design, a przede wszystkim setki prawdziwych użytkowników. Kolejne tysiące osób oceniają koncepcje w badaniach ilościowych. Testowaliśmy m.in. pomysły na zarządzanie finansami, nowe płatności, roboty inwestycyjne czy pomysły wykorzystujące waluty wirtualne. Oczywiście badamy też pomysły na zmiany w bankowości elektronicznej czy rozwiązania oparte o PSD2. Dzięki temu Alior wie co i w jaki sposób najlepiej zaproponować klientom, a co może być barierą dla korzystania z rozwiązań.

W 2020 roku będziemy kontynuować nasz rozwój. Przed nami kolejne inwestycje, przygotowujemy umowy wdrożeniowe z partnerami fintechowymi, a także będziemy dalej rozwijać otwartą bankowość. Planujemy udostępnienie nowych usług w ramach API Premium i funkcjonalności takich jak agregator kont czy umożliwianie przenoszenia środków z depozytów innych banków do Alior Banku.