Przez ostatnią dekadę zmieniły się potrzeby i zwyczaje zarówno konsumentów, jak i dziennikarzy. Chcą komunikacji kompletnej, szybkiej i w atrakcyjnej w formie. Na tę ewolucję oczekiwań odpowiadać powinny nowoczesne narzędzia public relations, w tym przede wszystkim innowacyjne biuro prasowe. Przykład PKO Banku Polskiego pokazuje, jak profesjonalnie działać na multimedialnym rynku.

Biuro prasowe PKO Banku Polskiego zmienia się tak, jak cały Bank i jego klienci, stając się coraz bardziej  cyfrowe. Z rozmachem i na dużą skalę korzysta ze wszystkich dostępnych narzędzi nowoczesnej komunikacji i zatrudnia wyłącznie profesjonalną kadrę. Bank komunikuje się z otoczeniem, m.in. poprzez Centrum Prasowe – kompleksową platformę informacyjną, a także Centrum Analiz – ekspercki serwis makroekonomiczny oraz serwisy społecznościowe – jest obecny m.in. na Twitterze, Facebooku Instagramie i czy Wykopie. Kompleksowy przekaz uzupełniają media własne, np. ogólnodostępny portal informacyjno-edukacyjny Bankomania. Komunikacja korporacji z mediami z pozoru wydaje się banalnie prosta. Na stronie internetowej organizacji wystarczy wydzielić zakładkę, nazwać ją centrum prasowym i regularnie umieszczać tam informacje dla mediów. Nowe czasy wymagają jednak bardziej złożonego podejścia. Dziś biuro prasowe spełnia wiele zadań, a dobre to prawdziwe wzywanie PR-owe. Co je charakteryzuje?

Po pierwsze: dostępność i łatwość kontaktu

Podstawowym zadaniem newsroomu powinno być ułatwienie dostępu do informacji dziennikarzom i innym interesariuszom. A ci często potrzebują dialogu i odpowiedzi w czasie niemal rzeczywistym, w dodatku od kompetentnych pracowników. Dlatego PKO Bank Polski wprowadziło jeden e-mailowy adres kontaktowy (prasa@pkobp.pl), dzięki czemu media nie muszą szukać kontaktu do różnych osób odpowiedzialnych za dany obszar. Daje to poczucie, że wiadomości czy pytania do instytucji nie trafiają w próżnię, tylko do specjalistów, którzy udzielą szczegółowych informacji w komfortowy dla dziennikarza sposób: przez telefon, e-mail lub za pośrednictwem mediów społecznościowych. Biuro prasowe reaguje na każde zapotrzebowanie dotyczące wypowiedzi, komentarza czy analizy przedstawiciela Banku. Bezpośredni kontakt z bankowymi ekspertami ułatwiają regularnie organizowane spotkanie prasowe – konferencje czy briefingi.

Po drugie: aktualne dane i przejrzysta forma
W komunikacji liczą się kompetencje i tempo. Istotne jest, aby komunikaty pojawiały się na bieżąco – i co ważne dla mediów – wszystkie powinny znajdować się w jednym miejscu tak, by nie było potrzeby przeszukiwania całej witryny firmy. Przykładem takiego podejścia jest platforma Centrum Prasowe PKO Banku Polskiego, gdzie wszystkie komunikaty są ustawione chronologicznie i tematycznie. Jest ono w pełni zintegrowane z Twitterem i Facebookiem i prosumenckimi serwisami, dzięki czemu na stronie głównej Centrum użytkownik ma podgląd aktualnych, ostatnio udostępnionych w mediach społecznościowych treści.

Po trzecie: multimedia!

Materiały audiowizualne coraz częściej zastępują słowo pisane. Są łatwe w odbiorze i atrakcyjne dla odbiorców. Czynią wiedzę i opinie eksperckie bardziej przystępnymi i spełniają niezwykle istotną rolę w procesie edukacyjnym. To wymogi współczesnego rynku, na które w pełni odpowiada Biuro Prasowe PKO Banku Polskiego, udostępniając coraz więcej infografik, zdjęć, materiałów audio i wideo, a dziennikarze mogą wybierać interesującą ich formę przekazu. Komunikacja wykorzystująca materiały multimedialne sprawia, że informacja staje się bardziej czytelna, zrozumiała i łatwiej trafia do grupy docelowej.

Po czwarte, choć nie najmniej ważne: media społecznościowe

Social media są dla każdej organizacji jednym z kluczowych kanałów kontaktu z konsumentami.
Filozofia komunikacji PKO Banku Polskiego zakłada interakcję i stały dialog z szerokorozumianym otoczeniem – z mediami i z klientami. Biuro prasowe na bieżąco udostępniania wiadomości na Facebooku, Twitterze, czy w serwisach, takich jak Wykop.pl, co sprawia, że informacje szybko docierają do wielu grup odbiorców jednocześnie umożliwiając interakcję. Ponadto Biuro prasowe stale monitoruje media społecznościowe i  bezpośrednio komunikuje się z ich użytkownikami.

Po piąte: edukacyjne wsparcie

Różnorodna tematyka i ilość informacji, które interesują media to wyzwanie dla wielu biur prasowych. Ale na współczesnym rynku liczą przewagi konkurencyjne, czyli wartości dodane. O takich może mówić Biuro Prasowe PKO Banku Polskiego, które oprócz innowacyjnych narzędzi komunikacji ma także wspierające ją medium informacyjno-edukacyjne Bankomania.pkobp.pl. To ogólnodostępny portal, z którego korzystają nie tylko klienci, ale także przedstawiciele mediów. Takie kompleksowe podejście do komunikacji o unikalne na rynku rozwiązanie.

Nowoczesne biuro prasowe na nowe czasy

Dzisiejsza komunikacja z mediami wykorzystuje różnorodne narzędzia i z pozoru wydaje się łatwa. Jednak warto pamiętać, że jeszcze nigdy w historii firmy nie funkcjonowały w takim szumie informacyjnym, rosnącej liczbie prosumentów i mediów społecznościowych, a także w warunkach błyskawicznie rozprzestrzeniającej się informacji. Ułatwieniem kontaktu w tym dynamicznie zmieniającym się środowisku, powinny być przemyślane i innowacyjne rozwiązania, takie jak dobrze zaprojektowane i prowadzone Centrum Prasowe. Tak też stało się w przypadku PKO Banku Polskiego.

Skuteczność Biura Prasowego Banku była wielokrotnie doceniana. W ubiegłym roku PKO Bank Polski, po raz kolejny uznano za najbardziej medialną markę w branży bankowej, wg badania Top Marka zdobywając najwięcej punktów za liczbę i zasięg publikacji.