PKO Bank Polski – 100 lat śmiałych decyzji

Zbigniew Jagiełło, Prezes PKO Banku Polskiego

Przed stu laty podpisany został dekret o utworzeniu Pocztowej Kasy Oszczędności. PKO Bank Polski, jako jej kontynuator, w drugie stulecie działalności wkracza jako bezdyskusyjny lider swojej branży i najcenniejsza spółka na warszawskiej giełdzie. Bank zrósł się nierozerwalnie z polską gospodarką. W ostatniej dekadzie kluczowym motorem rozwoju uczynił innowacje i nowoczesne technologie. Dzięki nim z sukcesem przyspiesza cyfryzację kraju, wspierając rozwój Polski i Polaków.

W niespełna trzy miesiące po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, 7 lutego 1919 roku naczelnik Józef Piłsudski, premier Ignacy Paderewski oraz minister poczty i telegrafów Hubert Linde podpisali dekret o utworzeniu P.K.O., powierzając nowo utworzonej instytucji misję zorganizowania w Polsce systemu gromadzenia oszczędności, niezbędnych do odbudowy kraju po latach zaborów i zniszczeniach pierwszej wojny światowej.

Mimo obiektywnych trudności, w tym różnic w poziomie rozwoju życia gospodarczego, używanych walut i organizacji obrotu pieniężnego, P.K.O. realizowała to zadanie z powodzeniem. Dzięki temu możliwe było jej zaangażowanie w kluczowe w tamtym okresie inwestycje państwa, w tym budowę portu i miasta Gdyni czy Centralnego Okręgu Przemysłowego. Korzystając z sieci placówek pocztowych, P.K.O rozwijała się wraz z niepodległym państwem, by niespełna dekadę później być największym depozytariuszem oszczędności Polaków. Wkrótce rozszerzyła swoją działalność także na zagranicę – w 1929 roku powołała spółkę akcyjną Polska Kasa Opieki, by ułatwić rozsianym po świecie polskim emigrantom przekazywanie oszczędności do kraju.

„Pewność i zaufanie” – hasło reklamowe wymyślone jeszcze w dwudziestoleciu międzywojennym przez legendarnego prezesa Kasy Henryka Grubera, w zwięzłej formie ujmowało kluczowe wartości, na których PKO przez kolejne pokolenia budowała siłę swojej marki, wiarygodność i relacje z klientami. Dla milionów Polaków skrót PKO do dziś jest synonimem banku, podobnie jak zaprojektowane przez Karola Śliwkę w 1966 roku logo, charakterystyczna skarbonka, jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków graficznych w kraju.

– PKO szybko stała się integralnym elementem rodzimej gospodarki i to się nie zmieniło do dziś. W drugie stulecie wkraczamy jako nowoczesny, uniwersalny bank, największy w Polsce i regionie, a zarazem najcenniejsza spółka na warszawskiej giełdzie, doceniana w kraju i za granicą. Choć obecna skala działania banku mogłaby zadziwić naszych założycieli, to naszą misją, niezmiennie od 100 lat, jest wspieranie rozwoju Polski i Polaków. Wypełniamy ją każdego dnia, używając coraz bardziej zaawansowanych, właściwych dla cyfrowego świata narzędzi. Wykorzystujemy innowacyjne technologie, by na miarę obecnych wyzwań budować ekosystem nowoczesnych usług, daleko wykraczający poza tradycyjną bankowość. To nasze zadanie na kolejne dekady – powiedział Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego.

W ciągu ostatniej dekady aktywa Grupy Kapitałowej podwoiły swoją wartość, przekraczając pułap 300 mld zł. Liczba klientów, do których należą zarówno osoby indywidualne, małe i średnie przedsiębiorstwa, wielkie korporacje, jak i samorządy, sięga 10 mln. Bank ma najbardziej rozległą w kraju sieć placówek, rozbudowane serwisy bankowości internetowej oraz jest liderem rynku bankowości mobilnej. IKO, flagowy produkt PKO Banku Polskiego, został przed rokiem uznany za najlepszą aplikację mobilną wśród 100 banków z całego świata w prestiżowym rankingu Retail Banker International, pokonując takich gigantów jak Bank of America, UBS, Lloyds i Barclays. Na kanwie IKO, z inicjatywy PKO, sześć konkurencyjnych banków utworzyło Polski Standard Płatności, operatora systemu BLIK, który po 4 latach od debiutu ma w swoim zasięgu 80 proc. klientów banków w Polsce, w istotny sposób przyczyniając się do upowszechnienia obrotu bezgotówkowego w kraju.

Zgodnie z ideą cyfrowej transformacji, na której oparta jest obecna długoterminowa strategia rozwoju, bank z powodzeniem współpracuje z finansowymi startupami w ramach autorskiego programu Let’s Fintech with PKO Bank Polski. Jako pierwszy w krajowym sektorze bankowym udomowił blockchain, używając tej technologii do wysłania ponad 5 milionom klientów informacji o zmianach w regulaminach. Wreszcie, październiku 2018 roku ogłosił, wspólnie z PFR, powołanie spółki technologicznej – operatora Chmury Krajowej, której celem jest cyfryzacja polskich przedsiębiorstw.

Skala działania, zorientowana na długoterminowy wzrost strategia i osiągane wyniki finansowe powodują, że PKO Bank Polski jest wysoko oceniany przez inwestorów zarówno w kraju, jak i za granicą. Na warszawskiej giełdzie zadebiutował w 2004 roku. Obecnie jest najcenniejszą spółką na rodzimym parkiecie z kapitalizacją sięgającą 50 mld zł oraz jedynym polskim podmiotem, który we wrześniu 2018 roku został zakwalifikowany do grona dużych spółek indeksu rynków rozwiniętych globalnej agencji FTSE Russell.