Płatności Visa w sieci równie proste i wygodne jak w świecie realnym

Katarzyna Zubrzycka, Head of Merchant Sales and Acquiring CEE, Visa

Polska zalicza się do najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Dynamiczny rozwój zakupów internetowych jest możliwy dzięki m.in. coraz większej liczbie sklepów i ich bogatej ofercie. Równolegle powiększa się także grupa osób kupujących w internecie. Według raportu „E-commerce w Polsce 2019”, przynależność do niej deklaruje 62% respondentów. Z udzielonych w badaniu odpowiedzi wynika też, że kupowanie w sieci jest postrzegane przez konsumentów jako coraz prostsze i wygodniejsze. W dużej mierze to właśnie wygoda powodowała, że badani decydowali się na tę formę zakupów.

Konsumenci są też coraz bardziej świadomi tego, w jaki sposób mogą zwiększać bezpieczeństwo własnych danych i pieniędzy w internecie. Z wielu dostępnych na rynku ofert oraz sposobów płatności wybierają rozwiązania najbardziej intuicyjne i budzące największe zaufanie. Kluczem do sukcesu w projektowaniu rozwiązań płatniczych jest zapewnienie użytkownikowi wygodnego i szybkiego sposobu płacenia przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Technologie i usługi Visa

Odpowiedzią na wymagania konsumentów związane z wygodą zakupów jest usługa Card on file umożliwiająca zapisanie danych karty w sklepie,  co pozwala na realizacje kolejnych płatności u danego sprzedawcy jednym kliknięciem. To szczególnie cenne zwłaszcza dla osób, które robią zakupy przy pomocy urządzeń mobilnych.

Podobny mechanizm jest wykorzystywany w rozwiązaniu Visa Checkout. Użytkownik tylko raz zapisuje wszystkie karty płatnicze – debetowe, kredytowe lub przedpłacone – i preferowany adres dostawy. Przy kolejnych zakupach w sklepach, w  których dostępna jest płatność Visa Checkout, nie trzeba już ponownie podawać tych informacji. Proces zakupowy jest maksymalnie ułatwiony – żeby dokonać płatności, wystarczy login i hasło lub jedno kliknięcie użytkownika, jeśli wybierze on na danym urządzeniu opcję „pozostań zalogowany”. Dane wykorzystywane do płatności są przechowywane w bezpiecznym środowisku spełniającym wysokie i spójne standardy wyznaczane przez Payment Card Industry Security Standards Council (standard PCI).

W tym roku ponad 40 milionów kont użytkowników Visa Checkout zostanie przeniesionych do nowego rozwiązania Visa, które powstaje w oparciu o specyfikację EMV® Secure Remote Commerce (SRC).  Wspierając ustandaryzowaną płatność („click to pay”), Visa dąży do tego, aby w całym ekosystemie płatności obowiązywało prawo do wyboru optymalnego i bezpiecznego sposobu realizacji transakcji. Korzystają na tym zarówno konsumenci, jak i detaliści, zyskując możliwość dokonywania na całym świecie płatności w spójny sposób. Dodatkowo, przejrzysty i płynny proces finalizacji transakcji oraz zdjęcie obowiązku ręcznego wprowadzania szczegółów płatności, przekłada się na wyższy współczynnik konwersji dla e-detalistów. Idea stojąca za tymi działaniami to sprawienie, aby transakcje online były równie łatwe, jak płatności Visa w świecie realnym. Ikona SRC ma zatem stać się odpowiednikiem symbolu płatności kartowych w fizycznych punktach sprzedaży.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Visa dąży do tego, aby być najlepszym, a więc także – najbezpieczniejszym sposobem płacenia i przyjmowania płatności. Bezpieczeństwo jest nadrzędną wartością w procesie planowania i wprowadzania nowych rozwiązań z zakresu usług płatniczych w internecie. Visa Token Service umożliwia szyfrowanie danych kart płatniczych, co znajduje zastosowanie m.in. w płatnościach mobilnych.  To przyszłość transakcji zarówno w przypadku stacjonarnych zakupów jak i branży e-commerce. Tokenizacja polega na zastąpieniu znajdujących się na karcie płatniczej poufnych danych rachunku unikalnym identyfikatorem cyfrowym – losowo wygenerowanym tokenem, który jest używany do przetwarzania płatności bez narażania na ujawnienie wrażliwych danych.

Dodatkowym zabezpieczeniem jest usługa wspierana przez platformę technologiczną 3-D Secure – Verified by Visa. Polega ona na zweryfikowaniu, czy płatność jest dokonywana przez właściciela karty. W praktyce polega to na tym, że jeśli transakcja jest oznaczona odpowiednim symbolem, kupujący może zostać poproszony o jej dodatkowe potwierdzenie jednorazowym hasłem przekazanym za pomocą SMS lub przez powiadomienie push w aplikacji mobilnej banku.

Przyszłość płatności online

Płatności przyszłości będą zmierzały do uspójnienia doświadczenia zakupowego w świecie realnym i w sieci. Musimy więc stale ulepszać istniejące produkty płatnicze oraz tworzyć nowe rozwiązania, również takie, które znajdują zastosowanie w sprzedaży wielokanałowej. Według naszych prognoz w przyszłości showroomy z ograniczonym asortymentem i możliwością wyboru produktów i dokonywania płatności na ekranach multimedialnych lub w aplikacjach, staną się ważnym kanałem sprzedaży.

W kolejnych latach z pewnością będziemy też obserwować dalszy dynamiczny rozwój m-commerce. Już teraz 61 proc. klientów e-sklepów kupuje za pośrednictwem smartfonów[1], które stały się pełnoprawnymi narzędziami płatniczymi. Ważnym trendem o rosnącym znaczeniu w Polsce będzie też ekonomia subskrypcji. Wygoda i opłacalność wynikające z subskrypcyjnego modelu świadczenia usług i cykliczne, zautomatyzowane płatności to kolejne działania mające na celu uproszczenie procesu zakupowego i zapewnienie konsumentom wygody, której oczekują.

[1] Raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”.