Przyszłość należy do bezpiecznych i wygodnych płatności, w dowolnym miejscu i czasie – wywiad z Adrianem Kurowskim, Dyrektorem Visa w Polsce

Adrian Kurowski, Dyrektor Visa w Polsce

Czy płatności mobilne staną się główną metodą płatności w najbliższych latach?

Przyszłość należy do tych usług, które są szybkie, wygodne, a przy tym bezpieczne. Dlatego Polacy coraz chętniej płacą mobilnie – za pomocą smartfona lub inteligentnego zegarka czy opaski. Już teraz w gronie polskich posiadaczy kart Visa, płatności mobilne rosną 20 razy szybciej[1] niż wszystkie inne płatności Visa.

Rozwiązania typu tap to pay są przyszłością szybkich, prostych i bezpiecznych płatności w fizycznych punktach sprzedaży. Dlatego, poza wykorzystaniem smartfonów do płacenia przez konsumentów, rozwijać się będą takie rozwiązania, jak tap to phone, które bazują na wykorzystaniu mobilnych urządzeń jako terminali płatniczych. Nowym rozwiązaniem na rynku jest możliwość przyjmowania płatności zbliżeniowych na smartfonach, którą właśnie pilotażowo wdrażają w Polsce Fiserv i Visa. Dzięki temu sprzedawcy, niezależnie od skali działalności, zwłaszcza ci pracujący poza siedzibą firmy – jak hydraulicy, serwisanci czy kurierzy – będą mogli przyjmować płatności cyfrowe w swoich telefonach – szybko, bezpiecznie i wygodnie.

Jakie inne kierunki rozwoju rynku płatności widzi Visa?

Spodziewamy się, że na znaczeniu zyskiwać będzie internet rzeczy i rozszerzona rzeczywistość oraz różnorodne sposoby uwierzytelniania tożsamości konsumentów. Coraz powszechniej będziemy mieć do czynienia z takimi rozwiązaniami, jak potwierdzanie płatności odciskiem palca – już dziś wybrane banki w Polsce testują tę technologię. Nadal będą się też rozwijać np. płatności transgraniczne, dzięki postępującej globalizacji. Visa, dzięki swojej skali, może zaoferować podróżującym bezpieczną i wygodną płatność w dowolnym miejscu i czasie.

W jaki sposób Visa rozwija płatności transgraniczne?

Visa współpracuje z wieloma partnerami w celu wprowadzenia nowych doświadczeń płatniczych na rynek. W maju 2019 Visa poinformowała o przejęciu Earthport, spółki wykorzystującej największą na świecie niezależną sieć Automated Clearing House (ACH) do świadczenia usług w obszarze płatności transgranicznych na rzecz banków, korporacji i firm świadczących usługi w zakresie przelewów. Dzięki przejęciu Earthport, klienci biznesowi Visa mogą umożliwić użytkownikom indywidualnym, firmom i rządom, w miejsce mało wydajnych i kosztownych przelewów, wykorzystywanie rozwiązań Visa do przesyłania i otrzymywania pieniędzy za pośrednictwem rachunków bankowych na całym świecie w sposób szybki i bezpieczny. Z kolei w czerwcu 2019 Visa i Currencycloud, korporacyjna platforma płatności, ogłosiły zawarcie partnerstwa mającego na celu tworzenie kolejnych innowacji w obszarze płatności transgranicznych oraz płatności realizowanych podczas podróży zagranicznych. Dzięki temu partnerstwu klienci i partnerzy Visa zyskują możliwość oferowania podróżnym innowacyjnych, cyfrowych rozwiązań płatniczych typu digital-first, w tym portfeli wielowalutowych i wysyłania w czasie rzeczywistym powiadomień o kursie wymiany. Podejmowane partnerstwa i przejęcia Visa sprawiają, że płatności są bezpieczniejsze dla wszystkich uczestników ekosystemu.

Jak cyfrowe płatności rozwijają się w handlu internetowym? Według statystyk przy zakupach w tym kanale nadal króluje gotówka.

To prawda, że dziś nadal prawie połowa konsumentów robiąc zakupy w internecie wybiera płatność gotówką przy odbiorze[2]. Myślę, że często wynika to z pewnych przyzwyczajeń, mimo że płatności bezgotówkowe są znacznie wygodniejsze i bezpieczniejsze. Dlatego, wraz ze wzrostem częstotliwości robienia zakupów w internecie (a te cieszą się coraz większą popularnością[3]), rosnąć będzie także korzystanie z szybkich i wygodnych form płatności. Kluczem do sukcesu w projektowaniu rozwiązań płatniczych wpisujących się w te oczekiwania jest więc zapewnienie użytkownikowi wygodnego i szybkiego sposobu płacenia przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Technologie muszą podążać za potrzebami konsumentów, którzy żyją dynamicznie i potrzebują wygodnych rozwiązań płatniczych.

Czy płatności internetowe będą zmierzać w kierunku jeszcze większego wyboru różnych metod płatności czy raczej jednego standardu płacenia?

Motorem wzrostu rynku e-commerce z pewnością będzie zapewnienie jednolitego doświadczenia płatniczego konsumenta. Z wielu dostępnych na rynku ofert konsumenci wybierają rozwiązania najbardziej intuicyjne i budzące największe zaufanie. Rozwój płatności cyfrowych to przejście od płatności  zbliżeniowych realizowanych kartą, przez mobilne – zbliżeniowe, przy użyciu smartfonów, do płacenia z poziomu urządzenia mobilnego bez konieczności fizycznej obecności w punkcie sprzedaży. Taki też jest cel wdrażanej specyfikacji Secure Remote Commerce (SRC), opracowywanej przez organizację EMVCo, której Visa jest członkiem. Dzięki nowemu standardowi płatności online staną się równie łatwe jak transakcje kartą w świecie realnym. Sprowadzi się to także między innymi do wprowadzenia jednolitego znaku graficznego, odpowiednika „falki” na terminalach płatniczych akceptujących transakcje zbliżeniowe, symbolizującego szybkie i bezpieczne płatności kartą w internecie.

W jaki sposób banki, agenci rozliczeniowi, inni partnerzy mogą wykorzystać doświadczenie i usługi Visa, by lepiej odpowiadać na oczekiwania konsumentów?

Poza już omawianymi wątkami klientom banków – zarówno konsumentom, jak i firmom – zależy na tym, aby sprawnie otrzymywać i przekazywać pieniądze. Dlatego Visa stworzyła platformę Visa Direct, czyli rozwiązanie obsługujące płatności „push” w czasie rzeczywistym. W 2019 r. ta usługa została pilotażowo uruchomiona w Polsce i jest wykorzystywana do wypłaty wygranych w loteriach bezpośrednio na karty płatnicze Visa. To pierwsze tego typu wykorzystanie Visa Direct w Europie i bardzo dobry przykład rozwiązania, generującego korzyści dla wielu uczestników ekosystemu płatności.

Stworzyliśmy też środowiska do testowania przez banki ustawień przetwarzania transakcji, organizacji procesów biznesowych i ogólnej konfiguracji systemów, co pomaga identyfikować błędy, które mogą powodować luki w zabezpieczeniach. Wykorzystujemy sztuczną inteligencję do opracowywania nowych form zabezpieczeń, ale także np. uwierzytelniania tożsamości klienta. Z kolei uczenie maszynowe wykorzystujemy do zapobiegania oszukańczym transakcjom – ta technologia eliminuje ryzyko niesłusznego zakwalifikowania normalnej aktywności jako potencjalnego oszustwa oraz ostrzega instytucje finansowe i sprzedawców jeszcze przed wystąpieniem podejrzanych transakcji. Visa wykorzystuje technologię Al, zwaną Visa Advanced Authorization, w celu analizy ponad 500 unikalnych atrybutów ryzyka w ciągu około milisekundy. Dzięki niej możemy dostarczać coraz lepsze i szybsze rozwiązania, jednocześnie czyniąc cały ekosystem bezpieczniejszym i niezawodnym.

[1] Dane Visa, porównanie kwartału 1.07-30.09.2019 do 1.07-30.09.2018 r. płatności w fizycznych punktach sprzedaży przy użyciu kart Visa wydanych w Polsce
[2] Raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, str. 106
[3] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2019/11/PLATNOSCI_CYFROWE_2019.pdf, str. 4 i 49